poniedziałek, 16 wrzesień 2019 18:55

Koła naukowe

Obecne zespoły naukowe na Politechnice Poznańskiej sięgają korzeniami  lat 70. XX wieku. W drugiej połowie ubiegłego stulecia  powołano do życia Koło Naukowe Mechaników  W M R i P (teraz  Wydział Inżynierii Transportu), gdzie dopiero w 1973 r. zjednoczeni w tym ciele naukowym zwołali I Studencką Sesję Naukową. 

Zainteresowani pogłębianiem wiedzy technicznej, dla których program nauczania to tylko zwykły standard, mogą rozwijać swoją inwencję twórczą, w ramach kilku kół naukowych. Takie zaangażowanie to dobry sposób na zdobycie doświadczenia, umiejętności pracy w zespole, rozwinięcie predyspozycji do  efektywnego planowania i projektowania konstrukcji  oraz  zastosowania wszelkich konfiguracji informatycznych, tak niezbędnych po ukończeniu politechniki. Dzięki takim referencjom, wydanym przez władze uczelni,  można szybko znaleźć zatrudnienie w najlepszych firmach zaliczanych do największych potentatów w gospodarce ogólnoświatowej.

 

Koło Naukowe Mechaników

to najstarsza organizacja studencka na tej wszechnicy. Świeżo upieczeni abiturienci, oprócz przygotowania teoretycznego i praktycznego z zakresu mechatroniki, transportu, mechaniki, materiałoznawstwa, lotnictwa, poznają podstawowe zagadnienia z kilku, wydaje się, odległych dziedzin, chociażby z budownictwa, medycyny, które są jednak powiązane z kierunkami badań na tej technicznej uczelni. 

Znawcy dziejów poszczególnych wydziałów twierdzą, że laboratoria Politechniki Poznańskiej należą do tych najlepiej zorganizowanych i zaopatrzonych, w niezbędny sprzęt i oprogramowanie,  w Polsce. 

Częste wyjazdy i konferencje naukowe umożliwiają zrzeszonym zapoznanie się z faktyczną,  autentyczną i praktyczną wiedzą w przedsiębiorstwach  motoryzacyjnych, transportowych i mechanicznych, np. budowa maszyn przemysłowych. 

 

Koło Naukowe Inżynierów Transportu Publicznego

zajmuje się innowacją, promowaniem i rozwojem sieci transportu publicznego metropolii poznańskiej. Zaangażowani adepci tego Koła współpracują z pokrewnymi  instytucjami zagranicznymi. Dzięki temu współdziałaniu obie strony zapoznają się z myślą techniczną i nową technologią w danym kraju. Poza tym pasjonaci pojazdów szynowych i ruchu kołowego sami realizują własne projekty, oparte na wnikliwych pomiarach i badaniach laboratoryjnych. Toteż uczestniczą w międzynarodowych zawodach Railway Challenge w Anglii. Miniaturowe lokomotywy muszą spełniać wiele wymagań, aby mogły być dopuszczone do rywalizacji. Nasi studenci zaprojektowali pociągi o napędzie wodorowym, modułowym i zdalnie sterowanym. 

 

Koło Naukowe Silników Spalinowych

to zrzeszenie, które powstało w 2010 roku. Działalność tej organizacji skupia młodzież zafascynowaną budową silników zasilanych paliwami płynnymi oraz tworzeniem katalizatorów ograniczających stężenie spalin niebezpiecznych dla środowiska naturalnego.

Ta grupa studentów bierze udział w szkoleniach, stażach i w realizacji projektów badawczych, na które otrzymała wsparcie finansowe. W tym zespole wyodrębnił się zespół PUT Rally Team, biorący udział w wyścigach aut sportowych, ustalonej z góry marki. Przyszła reprezentacja uczelni zbudowała samochód rajdowy na bazie Fiata Seicento. W tym pojeździe, załoga wybrana do zawodów, zmodernizowała układ hamulcowy, zawieszenie oraz polepszyła parametry silnika.

Poza tym przyszli inżynierowie mogą korzystać z laboratoriów Instytutu Silników Spalinowych i Transportu. Do tych należą: laboratorium cieplnych procesów silnikowych, laboratorium ochrony środowiska, laboratorium smarowania i łożyskowania silników spalinowych, laboratorium badań symulatorowych, laboratorium badań napędów hybrydowych i elektrycznych, laboratorium projektowania i dynamiki pojazdów. 

 

Koło Naukowe Inżynierii Wirtualnej Projektowania

Członkowie tej grupy zgłębiają arkana projektowania komputerowego, obliczeń numerycznych, druku 3 D, inżynierii wirtualnej, programowania. Ich projekty wzbudziły zainteresowanie jury Gali Grantów i komisji międzynarodowych konkursów, o czym świadczą nagrody: SAE Formuła Student za obliczenia aerodynamiczne dla bolidu PUT Motorsport, SAE Aerodesing USA za optymalną budowę samolotu. Abstrahując od współzawodnictwa pomiędzy uczelniami, należy wyróżnić prototypy skonstruowane przez uzdolnionych studentów tego Koła: zdalnie sterowaną maszynę kroczącą, pojazd o cechach zbliżonych do quadrocoptera i poduszkowca, drukarkę 3 D dla wyrobów cukierniczych, pojazdy kołowe zasilane wkrętarkami akumulatorowymi  ( nazwane Moth i Moth 2).

 

Koło Naukowe Maszyn Roboczych

W tym zgrupowaniu swoje miejsce znaleźli sami entuzjaści szeroko rozumianych maszyn roboczych, wykorzystywanych w rolnictwie, budownictwie i leśnictwie. Podejmują oni śmiałe kroki w konstruowaniu układów pneumatycznych i hydraulicznych. Tym studentom pomocą służy Zakład Maszyn Roboczych, udostępniając im swój park maszynowy. W tym zakładzie można zapoznać się z procesami wysiewu omłotu, separacji nasion, brykietowania materiałów roślinnych, właściwościami mechanicznymi gruntów ornych, metodami badań maszyn roboczych i procesów w nich zachodzących, modelowaniem trójwymiarowych konstrukcji maszyn, badaniami zużycia elementów pracujących, np. odporności na ścieranie. 

 

Powyższy tekst jest tylko namiastką tego, co reprezentują, wkrótce, nominowani do tytułu zawodowego inżynier Politechniki Poznańskiej. Rzecz jasna, że jeden artykuł prasowy nie wystarczy, aby opisać inne wydziały ze znacznym dorobkiem najlepszych studentów. 

 

Opracował Wiesław Kubiak

Warte uwagi

Organizujemy eventy firmowe

event1

Dom Wydawniczy Netter – wydawca magazynu Merkuriusz Polska prowadzi również działalność w obszarze organizowania konferencji, zjazdów, jubileuszy oraz „lecia” firm. Możemy pochwalić się ciekawymi rozwiązaniami, pełnym oddaniem w realizację danego projektu i fantazją. Najważniejszy dla nas jest zleceniodawca i to jemu służymy całą naszą wiedzą, dlatego uważamy, że warto być właśnie z nami.

Więcej…

 © Merkuriusz Polska | Redakcja: tel. +48 501 180 575, +48 515 079 888, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.