środa, 19 styczeń 2022 23:10

Jedenasty jubileuszowy festiwal jazzowy ENTER

Od 2010 roku pod koniec maja nad jeziorem Strzeszyńskim pod Poznaniem odbywają się festiwale muzyczne, których gospodarzem jest Jerzy Gumny, a program układa Leszek Możdżer.

Zwykle obchodzi się okrągłe rocznice. Dlaczego jedenasty, to jubileuszowy? Dziesiąty odbył się w warunkach pandemicznych restrykcji, które podyktował koronawirus w okrojonej wersji i wspomagany przez transmisje internetowe. Rekompensatą dla melomanów była tegoroczna edycja w dwu odsłonach majowej i sierpniowej.

Tak, jak nieoczywista jest jedenasta jubileuszowość festiwalu, tak samo miejsce i program nie pasują do wszelkich kanonów. Sam pomysł zorganizowania Sali koncertowej w plenerze, nad jeziorem wydaje się szalony. Specyficzna akustyka jaką oferuje pobliskie jezioro, towarzyszące koncertom odgłosy natury tworzą niezwykły klimat. Może też dlatego nie dziwi to, że występowały obok artystów mrówki i śpiewały kamienie. Na scenie było dwanaście fortepianów.

Leszek Możdżer walczy z liczbami i schematami, eksperymentuje ze strojami fortepianu; raz jest to 432, innym razem 442.

Jednak muzyka, to jak matematyka, wszystko musi się zgadzać. W majowej odsłonie były dwa koncerty, powtórzone, aby mogła uczestniczyć w nich większa publiczność. W sierpniowe wieczory w ciągu trzech dni, po trzy koncerty – razem jedenaście.

Nim rozbrzmiała muzyka, odbył się wernisaż wystawy Marcina Zawickiego „To żyje” w „ABC galery”. Warto na to miejsce zwrócić uwagę. Galeria działa nie tylko w sezonie letnim, wychodzi w otwartą przestrzeń, prezentując ciekawą kolekcję obiektów, rzeźb w plenerowej wersji.

Festiwal rozpoczął recital Leszka Możdżera. Zaproponował swoje interpretacje Chopina i Prokofiewa oraz własne kompozycje. Program zapowiadał album, który ukazał się w październiku. Jak zwykle poszukiwał nowych brzmień instrumentu z pomocą nie muzycznych rekwizytów. Chociaż jeden był obecny. Czasem towarzyszył mu metronom, narzędzie tortur niejednego pianisty, odmierzający równe metrum. Z taktomierzem trudno walczyć, tylko nielicznym udaje się z tych pojedynków wyjść bez szwanku.

Kronikarze odnotowali, że artysta wystąpił w fioletowej marynarce, a na widowni byli jego rodzice. Obchodzili rocznicę swojego ślubu, a syn 50 urodziny.

Pierwszym gościem była debiutantka, choć w towarzystwie gwiazd. Aga Derlak przedstawiła program ze swojej pierwszej autorskiej płyty.

Aga Derlak – pianistka, kompozytorka i edukatorka. Edukację muzyczną kończyła w Berklee College of Music w Bostonie i na Akademii Muzycznej w Katowicach. Kształciła się u mistrzów polskiej jazzowej pianistyki: Michała Tokaja oraz Pawła Tomaszewskiego. Przez dwa lata mieszkała w Bostonie, gdzie doskonaliła swe umiejętności pod okiem Danilo Pereza, pianisty Wayne Shortera. Twórczość Agi Derlak zdobywa szerokie uznanie zarówno wśród jazzowej publiczności, jak i wśród krytyków – w kraju i za granicą.

Koncert Agi Derlak Quintet na Enter Enea Festival będzie premierą płyty Aga Derlak Quintet z udziałem gości – Doroty Miśkiewicz, Jerzego Małka, Barbary Derlak oraz Atom String Quartet.

Atom String Quartet – jeden z najbardziej intrygujących kwartetów smyczkowych na świecie, należący do grona najlepszych wykonawców jazzowych w Polsce. Zespół łączy możliwości kwartetu smyczkowego z szeroko rozumianą improwizacją. W jego twórczości – oprócz jazzu – słychać inspiracje polskim folklorem, muzyką z różnych regionów świata, a także muzyką współczesną i klasyczną.

Dorota Miśkiewicz – Najlepsza Wokalistka Roku zdaniem czytelników magazynu Jazz Forum. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec. Kompozytorka, autorka tekstów, pomysłodawczyni i „spoiwo artystyczne” bezprecedensowego projektu PIANO.PL, podczas którego po raz pierwszy w historii polskiej muzyki, na jednej scenie, w kameralnych duetach, z towarzyszeniem Atom String Quartet zaprezentowało się z nią kilkunastu wybitnych polskich pianistów trzech generacji. Ma na swoim koncie współpracę z: Nigelem Kennedym, Davidem Murrayem, Louisem Winsbergiem, Kepą Junkerą, Toninho Hortem, Tomaszem Stańko i całą plejadą artystów polskiej sceny muzycznej. Wydała 8 autorskich płyt – w tym najnowszy album „Nasza Miłość” z marca 2021 roku.

Kiedyś wśród muzyków krążył taki przesąd, że kobiety nie potrafią grać na saksofonie, że to wybitnie instrument męski. Ci, którzy tak twierdzili po koncercie Marty Wajdzik z pewnością zmienią zdanie.

W kolejnej odsłonie festiwalu będzie to dopełnienie, wszak muzyczne skale składają się z dwunastu dźwięków. Może znowu nas zaskoczy dyrektor programowy niezwykłymi gośćmi, albo nowym strojem fortepianu. Jaki będzie dwunasty festiwal? Jedno jest pewne, niezwykły, jak wszystkie poprzednie i być może uroczysty. Podobno krawcy szyją już złote marynarki dla Leszka Możdżera i Jerzego Gumnego.

Warte uwagi

Organizujemy eventy firmowe

event1

Dom Wydawniczy Netter – wydawca magazynu Merkuriusz Polska prowadzi również działalność w obszarze organizowania konferencji, zjazdów, jubileuszy oraz „lecia” firm. Możemy pochwalić się ciekawymi rozwiązaniami, pełnym oddaniem w realizację danego projektu i fantazją. Najważniejszy dla nas jest zleceniodawca i to jemu służymy całą naszą wiedzą, dlatego uważamy, że warto być właśnie z nami.

Więcej…

 © Merkuriusz Polska | Redakcja: tel. +48 501 180 575, +48 515 079 888, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.